AKTYWNA MŁODZIEŻ - MAŁE KROKI, WIELKIE ZMIANY
Projekt skierowany do młodych ludzi w wieku 14-20 lat mieszkających lub uczących się w Zgierzu. Celem jest wzmocnienie kompetencji społecznych młodych ludzi, poczucia ich sprawczości i wpływu na miasto. Działania zakładają wsparcie organizacyjne i liderskie 20 członków samorządów szkolnych, Młodzieżowej Rady, Klubu Aktywnej Młodzieży EZG; 40 warsztatów obywatelskich w szkołach o funkcjonowaniu miasta oraz 10 lokalnych inicjatyw młodzieżowych.
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG. Wartość dofinansowania to 27 tys. euro.
WSPARCIE DLA SAMORZĄDÓW
ROZWÓJ STOWARZYSZENIA EZG
WSPARCIE ORGANIZACYJNE DLA SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH I MRMZ
5 zgierskich szkół wzięło udział w module projektu skierowanym do członków i opiekunów samorządów szkolnych. Celem działania realizowanego we współpracy z Urzędem Miasta Zgierza było usprawnienie działalności samorządów i wzrost aktywności społecznej młodzieży. Do projektu dołączyły: Szkoła Podstawowa nr 3, Szkoła Podstawowa nr 4, Szkoła Podstawowa nr 5, ZSO im. St. Staszica oraz SLO im. R. Traugutta w Zgierzu.
Przeprowadziliśmy ankiety wśród młodzieży z 5 szkół – udział wzięło 734 uczniów i uczennic, którzy ocenili działalność samorządów uczniowskich i zaproponowali swoje pomysły. Swoje opinie wyrazili także opiekunowie samorządów oraz Młodzieżowej Rady podczas dwóch spotkań fokusowych. Tematyka dotyczyła współpracy samorządów i Rady oraz wspierania aktywności młodych osób. Każdy samorząd uczniowski mógł przeznaczyć 500 zł na zakup rzeczy potrzebnych do działalności. Wśród nich znalazł się sprzęt, materiały biurowe i warsztatowe, koszulki oraz gry integrujące młodzież.
Opracowanie wyników ankiet
AKADEMIA MŁODYCH LIDEREK I LIDERÓW
WARSZTATY "NASZE MIASTO ZGIERZ"
Zrealizowaliśmy 40 warsztatów w 7 szkołach, przeszkalając łącznie 678 uczniów i uczennic. Dostrzegliśmy, że młodzież posiada podstawową wiedzę o mieście, instytucjach kultury czy ciekawych miejscach, ale poza ogólnodostępnymi przestrzeniami takimi jak park czy Malinka, rzadko korzysta z oferty lokalnych instytucji. Dlatego też wymienione zagadnienia rozszerzaliśmy i badaliśmy potrzeby młodych osób. Nasze miasto nie ma korzystnego obrazu w oczach młodzieży. Ale wiedza o jego funkcjonowaniu jest niezbędna zarówno w młodym, jak i dorosłym życiu. Poniższa chmura pojęć przedstawia miejsca, z którymi młodzieży najbardziej kojarzy się Zgierz. Są pozytywne, ale też negatywne. Ta lista może być przydatna przy tworzeniu kolejnych projektów czy adresowaniu działań do młodych osób.
MŁODZIEŻOWE INICJATYWY LOKALNE
Chcąc zaangażować młodzież do podjęcia działalności ogłosiliśmy nabór na 10 Młodzieżowych Inicjatyw Lokalnych. Celem każdej z nich było wprowadzenie pewnej zmiany w najbliższym otoczeniu młodzieży, na co każda z grup miała ok. 1 tys. zł. Większość inicjatyw była związana ze środowiskiem szkolnym. Tematyka projektów dotykała jednak także ekologii, sportu, rekreacji i spraw społecznych. Realizację inicjatyw wspierało 5 ekspertów.
Książki, muzyka, przestrzeń w szkole, kulinaria – wszędzie tam można uczyć się języka angielskiego. Z tego założenia wyszła grupa inicjatywna, która postanowiła wprowadzić do szkoły angielskie słówka i w nowoczesny sposób zachęcać swoich rówieśników do rozwoju.
Młodzież potrzebuje rzetelnej edukacji seksualnej. Jest coraz bardziej świadoma różnorodności, dlatego niezbędna jest odpowiednia wiedza jak przeciwdziałać dyskryminacji i dbać o równość. Z inicjatywy 18-letnich dziewcząt zawiązała się grupa chętna do udziału w warsztatach. Jej członkinie nie tylko wzmocniły swoją wiedzę, ale postanowiły wspierać w tym swoich rówieśników i organizować kolejne szkolenia. Do udziału w zajęciach zaangażowano Fundację Nowoczesnej Edukacji Spunk.
Podczas warsztatów członkowie grupy inicjatywnej zapoznali się z cyklem życiowym pszczoły miodnej, poznali produkty, jakie można pozyskać dzięki pracy pszczół oraz z walorami zdrowotnymi miodu. Na zakończenie stworzyli dwa nowe hotele dla pszczół, które zostaną zawieszone przy szkole w miejsce starych, i zostaną zasiedlone przez przygotowane do tego kokony. Po powrocie do szkoły młodzież przeprowadziła zajęcia o pszczołach wśród 100 swoich kolegów i koleżanek.
Grupa z samorządu uczniowskiego wzięła za cel wdrożenie zasad ekologii i recyklingu przy tworzeniu świątecznych dekoracji w szkole, wzmocnienie swoich narzędzi w zakresie organizacji szkolnych wydarzeń poprzez zakup głośnika oraz przeprowadzenie konkursu wokalnego w okolicach świąt.
Założeniem było uatrakcyjnienie zajęć wf-u dla najmłodszych uczniów w szkole poprzez zakup i umieszczenie podłogowych gier korytarzowych, stworzenie scenariuszy zajęć i przeprowadzenie ich przez grupę inicjatywną; z zajęć skorzystała ponad setka najmłodszych dzieci z klas I-III. O tym, jakie gry zostały zainstalowane zdecydowały same dzieci, dzięki czemu młodzież z projektu nauczyła się, że warto działać “z” odbiorcami pomysłów, a nie “dla”.
Celem działania było stworzenie w szkolnej przestrzeni miejsca do wspólnego czytania komiksów i promocja idei bookcrossingu, zaangażowanie szkolnej biblioteki do uzupełnienia oferty o komiksy (zakupiono wyposażenie kącika: fotele, półki, tablice informacyjne). Młodzież zorganizowała dla społeczności szkolnej komiksowy konkurs.
Celem działania było upowszechnienie czytania po angielsku. Grupa inicjatywna przeprowadziła badania ankietowe wśród swoich rówieśników, chcąc dowiedzieć się, jakie książki i czasopisma w języku angielskim powinny znaleźć się w szkolnym punkcie. Wyłonione tytuły zostały zakupione i trafiły na ogólnodostępną ekologiczną półkę. Nie zabrakło promocji czytelnictwa, niewykluczone, że lektury w oryginalnym języku będą omawiane na lekcjach.
Celem działania było wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa młodych dziewcząt oraz stworzenie młodzieżowej grupy edukującej swoich rówieśników z zakresu samoobrony oraz asertywności. Podczas warsztatów metodą wendo dziewczęta z grupy projektowej poznały najważniejsze zagadnienia i przygotowały prezentację do wykorzystania na zajęciach wychowawczych czy sportowych.
Grupa inicjatywna uruchomiła Zgierską Amatorską Ligę Siatkówki dla osób chętnych do gry w wieku 16-40 lat.
Do udziału zgłosiło się 20 zespołów liczących po kilkanaście osób, co jest niesamowitym osiągnięciem! Drużyny w styczniu rozpoczęły rozgrywki na obiektach zgierskich hal sportowych – ich zakończenie odbyło się w czerwcu. Młodzi ludzie pod okiem starszych kolegów zajęli się ułożeniem harmonogramu, ustaleniem zasad rozgrywek i ich promocją.
Celem była poprawa zajęć wychowania fizycznego poprzez korzystanie z miejskich obiektów sportowych i niestandardowych dyscyplin (golf, nordic walking), analiza regulaminów korzystania z obiektów sportowych, uruchomienie pozalekcyjnego koła nordic walking (poprzez zakup kijków), zaangażowanie lokalnych instytucji – Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, a także Stowarzyszenia Malinka Golf Zgierz i Zgierskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.